English: The below plan is for a rubber powered peanut class flying model Brewster Buffalo B-239. Please click the pictures to get them in full size or download all three pictures in a Plan.zip (2,1 Mb) zip file. The original plan is A3 size (~418x295 mm) and 1:1 with the model. I suggest you print the plan partially so, that you get each of the components fully (e.g. left wing) in one paper. This plan is provided without any support what so ever. You are free to copy and forward the plans as long as you keep the source information that is in the plans. © |
Klikkaa ylläolevia kuvia saadaksesi varsinaiset piirrustukset. Huomaa, että kuvat ovat 500 - 700 kt:n kokoisia! Kaikki kolme piirrustuksen osaa ovat zipattuna Plan.zip (2,1 Mt) tiedostosta. Kuvat on skannattu 600 dpi tarkkuudella, kokonaisuus mahtuu juuri ja juuri 0-marginaalilla A3-kokoiselle paperille. Jos et omaa jättimäistä A3-tulostinta kannattaa piirrustukset tulostaa useille A4-lapuille niin, että yhdelle paperille tulee osa yhdestä ylläolevasta kuvista mutta kuitenkin kerralla esim. kokonainen siipi. Kaikki minitut mitat ovat millimetrejä. Piirustukset ovat 1:1 lennokin koon kanssa joten koneen rakentaminen onnistuu mukavasti piirustusten päällä. |
Huomioita rakentajille...
Siipien kiinnitys ei selviä ko. piirrustuksista kunnolla vaan saat säveltää sen itse. Ko. malli lensi kohtuullisen hyvin pitkän trimmailun jälkeen. Huomaa, että siivet eivät ole piirustuksessa kiinni rungossa vaan noin puolen sentin verran irti siitä.
Laskutelineestä kannattaa tehdä suosiolla korkeampi kuin kuvissa. Päätelineen runko oli kiinni B3-kaaren takapuolella ja kannuspyöränä oli muutaman millin mittainen ja taivutettu tappi upotettuna rungon takakappaleeseen. Lennätystä varten otin ylimääräiset näyttelyhörhelöt (eli esim. se "tuki" renkaalta siipeen) pois telineiden lankojen ympäriltä. Renkaat rakensin styroksista.
Runko- ja siipikaaret tein poikkitieteelliseti ohuesta pahvista lukuunottamatta B1- ja B3-kaarien puuvahvistuksia. Pahvikaaret oli helppo leikata saksilla ja ne kestivät hienosti kumimoottorin aiheuttamat kierron ja vedon. Rimat olivat sitten balsaa muutamaa männystä tehtyä päärimaa lukuunottamatta. Päärimat näkyvät kuvissa leveämpinä ja ne erottaa myös siipi- ja runkokaarista leveämmän profiilinsa takia.
Sekä sivuperäsin että korkeusvakaaja olivat yhtä kappaletta johon olin porannut reikiä kevennykseksi. Piirroksissa sivuperäsin ja korkeusvakaaja eivät muistaakseni ole mittakaavassa vaan muutaman prosentin verran suurempia.
Päällystyksen tein oikean värisillä silkkipapereilla jonka sitten maalasin vesiväreillä lopulliseen kuntoon. Lopputulos oli vähintäänkin kohtuullinen. Piirustusten maalausmalli on vain suuntaa antava ja realistisen maalailun apuna kannattaa käyttää esim. tuota allamainittua Suomen Ilmavoimien historia 1. Brewster Model 239 kirjaa.
Taustatietoa rakentamisen avuksi:
Lennokin tarina
Mitä sitten tapahtui ko. lennokille? Noooh, niinkuin lennokit yleensä, se hajosi. Astuin rungon hajalle ja minulla on vielä jäljellä kolmilapainen näyttelypotkuri, lennätyspotkuri, molemmat siivet ja peräsimet. Kone ei koskaan osallistunut mihinkään kilpailuun tai näyttelyyn. Joskus vielä teen uuden rungon ja sitten...
Loppukanootti ja tekijänoikeudet
Oheinen mallilennokki ei sovellu aloittelijalle vaan vaatii (niinkuin lähes kaikki peanut-luokan koneet) paljon kokemusta sisä- ja kumimoottorilennokkien rakentamisesta. Vaikeusastetta voisi luonnehtia pähkinäaloittelijaksi. Piirrustukset ja tämä sivu ovat tarjolla ilman tukea, en lupaa vastausta mihinkään rakentamista tai konstruktiota koskeviin kysymyksiin. Piirustuksia saa vapaasti jakaa eteenpäin kunhan lähde ja tekijä mainitaan.